Samaria

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

O hierarchii

O potrebe hierarchie v Cirkvi
,,Všichni znáte tu tryznivou těžkomyslnost , která se nás zmocňujě
pri vzpomínce na doby štěstí . Ty jsou však  nenávratně pryč, a my
jsme od nich odloučeni ještě nemilosrdněji , než jak mohou rozdělovat
všechny vzdálenosti . V těchto odlescích se obrazy také stávají
lákavějšími ; myslíme na ně jako na tělo  mrtvé milenky , které
odpočívá hluboko v zemi a které nás teď podobně jako fatamorgana
rozechvívá vyšší a duchovnější krásou . A stále znovu se v žíznivých
snech  dotýkáme  uplynulého v každé podrobnosti , v každém jeho záhybu
. Pak vidíme , že jsme míru života a lásky nenaplnili až po okraj ,
ale naše lítost už nám nemůže vrátit to , co jsme zameškali . Kéž by
se  nám tento pocit stal  poučením pro příští okamžiky štěstí .
A  ještě sladší se stává vzpomínka na naše měsíčné a slunečné roky,
když je ukončil náhlý děs. Pak teprve chápeme, jakým štěstím je pro
nás už to , když žijeme v malých společenstvích a pod pokojnou
střechou , když spolu můžeme vést dobré rozhovory a slyšet přívětivý
pozdrav k novému dni a na dobrou noc . Ach, příliš pozdě poznáváme, že
 už  tenkrát se pro nás bohatě otvíral roh hojnosti . ’’
 E . Junger , Mramorové útesy

Dnes je pred nami v cirkvi nastolená zásadná otázka. Kto sú a čo
reprezentujú naše elity? Kým je pre nás kňaz , biskup, kardinál, či
pápež? Čo pre nás kresťanov katolíkov znamenajú predstavitelia
cirkevnej hierarchie? Žijeme v politicko - kultúrnom priestore,
ktorý už viac ako 200 rokov valcuje vlna ideí Francúzskej revolúcie a
marxizmu . Ideí egalitarizmu, antitradicionalizmu a slobody chápanej
v intenciách sentencie Ivana Karamazova - všetko je dovolené - sa stali
samozrejmou súčasťou nášho psychomentálneho toku. Vedomie súčasného
človeka je presiaknuté ideami rovnosti, antitradicionalizmu,
nepriateľstvom voči autoritám a akémukoľvek poriadku. Ľavicovým
intelektuálom sa podarilo realizovať kultúrnu revolúciu. Prostredníctvom filmov,
kníh, médií či dennej tlače prepašovali trójskeho koňa svojich revolučných ideí
priamo za hradby našej intimity s cieľom indoktrinovať nevedomú ľudkú bytosť.
Nehovoriac o komunistickom experimente, ktorý si väčšina Stredo- a Východo-
európanov prežila na vlastnej koži. S radosťou sme uvítali demokraciu, ktorá
po období totalitného diktátu pre nás predstavovala možnosť podielať sa na
výbere vlády a bola závanom plurality,  na ktorej každý z občanov mohol svojím
spôsobom participovať. Po 17 rokoch môžeme skonštatovať,  že pod pláštikom
slobodných volieb (demokracie chápanej len ako spôsob výberu vlády) k nám
prišla demokracia ako ideológia založená na anarchistickom chápaní slobody
bez zodpovednosti a na popretí základných hodnôt (viď napr. spoločenskú diskusiu
a postoj politikov k takým témam ako sú potraty, eutanázia, cirkev, rodina, školstvo,
kultúra...). Prečo o tom píšem v úvode mojej krátkej reflexie o cirkevnej hierarchii?
Chcem, aby sme si uvedomili, alebo aby sme sa rozpomenuli na to, akým vplyvom
sme boli a sme neustále vystavení. Je prospešné zoznámiť sa s duchom doby,
lebo ani my v cirkvi nie sme voči nemu imúnni. Už dlhší čas sa v cirkvi dá pozorovať
vlna egalitarizmu, ktorá sa šíri najmä medzi laikmi. Väčšinou  ide o akýsi automatizmus,
nevedome a bezmyšlienkovite prevzatý vzorec zo spoločnosti, v ktorej trávime svoj život
aplikovaný na cirkev. No nie vždy je tomu tak ...
 
Čo hlásajú zástanci a šíritelia ideí egalitarizmu ? Tu narážame na prvé úskalie.
Podľa môjho chápania hlásajú NIČ. Ale poďme po poriadku.
Tvrdia (tí naivnejší z nich so sentimentálnou iskrou v oku ), že sme si všetci rovní.
Problém tkvie vo vágnosti a vyprázdnenosti tohto zdanlivo pozitívneho tvrdenia.
V čom táto rovnosť spočíva? Čo si pod ňou máme predstaviť? Čo je to tá rovnosť,
ktorou sme si rovní ? V čom  sme si rovní? To sa z tvrdenia nedozvedáme. Čo
vraví tvrdenie - dogma egalitaristov? Všetci ste si rovní. A ďalej? Nič. Pod fasádou
zdanlivo zmysluplného tvrdenia sa skrýva nezmysel - NIČ -, na základe ktorého chcú
títo evanjelisti spoločenského nihilizmu konštituovať spoločnosť - teda i cirkev.
Idea egalitarizmu je nezlučiteľná s ideou hierarchie, tradície, autority a spoločenskej
héterogénnosti vôbec. Zamyslime sa nad ideovými základmi hierarchie v cirkvi.
V  historickom poriadku vecí (odhliadnuc od starozákonnych koreňov ) môžeme
vystopovať tri konštitutívne Ježišove činy: vyvolenie 12 - ich , oddelenie Petra,
Jakuba a Jána  a vyhlásenie  Petra za skalu a pastiera cirkvi. Historický rámec
príbehu je len jednou stránkou skutočnosti. V modlitbe, ktorú nás naučil náš Pán,
je veta: buď vôľa tvoja ako v nebi tak i na zemi. Keď mal Mojžiš zhotoviť svätostánok
pre Najvyššieho, dostal príkaz, aby všetko učinil podľa obrazu - podoby vecí nebeských
( EX 25 , 9 ; Zid 9, 21-24 ). Ako v nebi tak i na zemi. Pri čítaní kníh Exodus (druhá kniha
Mojžišova) a Levitikus (tretia kniha Mojžišova) zisťujeme, že nielen nábožensko – kultický,
ale aj celý život Izraela bol určovaný nebeským vzorom - ako v nebi tak i na zemi.
Sv. Bazil Veľký vo svojom diele Hexameron predostiera myšlienku, že koncept stvorenia
sveta za šesť dní nám nemá evokovať predstavu chronológie  -  ide skôr o myšlienku
hierarchického postupu stvorenia. Celé bytie je hierarchicky stvorené a usporiadané.
Ako v nebi tak i na zemi. Celá biblia a následne i svätá tradícia nás upozorňujú na
existenciu nebeských hierarchií, vyjadrujúcich konkrétne Božie atribúty. Dozvedáme sa
o serafínoch, cherubínoch, trónoch, mocnostiach, panstvách, kniežatstvách, silách,
archanjeloch a anjeloch. Analogicky i na zemi  jestvuje určité hierarchické usporiadanie
prírody a spoločnosti, teda i cirkvi ako bohočlovečenského organizmu.
Ako v nebi tak i na zemi. Apoštol Pavol nás učí, že v cirkvi sme si všetci veriaci navzájom
údmi jedného tela. V prirodzenej hierarchii tela nemá zmysel hovoriť o rovnosti, ale
o jednote v mnohosti a o mnohosti v jednote. Náš Pán sa vo svojej modlitbe nemodlí
za to, aby sme si boli navzájom rovní, ale za to, aby sme boli jedno ( Ján 17 k. ).
Rovné si nie sú ani prsty na jednej ruke. Pán nezrušil hierarchiu, ale ju sám ustanovil
a ona  preniká každou skutočnosťou. Človek samotný je stvorený hierarchicky ( viď
Pavlova trichotomia, Telo, Duša, Duch ). Ježiš nás učí pravému elitarizmu ( Mat 20, 24-28;
Mk 9,33-37 ), neruší ho, ale odhaľuje nám, v čom spočíva skutočná veľkosť ( Mat 18, 1 - 5 ).
Teda sú väčší a sú menší v kráľovstve nebeskom. Cirkev je hierarchický organizmus.
Ako v nebi tak i na zemi. Hierarchia cirkvi by mala ako v zrkadle odrážať nebeské hierarchie.
Dnes je egalitarizmus - postoj francúzskych revolucionárov a marxistických lziprorokov -
- obľúbenou a populárnou ideou v cirkvi. Protestanti jej podľahli. Aké to prinieslo ovocie?
Trieštenie, atomizácia, individualizmus, homogenizácia vnútrorného prostredia -
- duchovný separatizmus . Rovnosť bola nastolená, no jednota anihilovaná. Len čo medzi
nimi vznikne živé hnutie, vykrváca roztrhané egocentrickými ambíciami rôznych vodcov. Je
nutné vystúpiť proti stotožňovaniu kresťanskej idei jednoty s ideou rovnosti ( - KTORÁ je
skôr antiideou, obráteným pentagramom) poukázaním na ich pôvod. Idea jednoty
nachádza svoju legitimitu, svoj zmysel a cieľ v najezoternejších slovách Jánovho ev . -
- v JežIšovej modlitbe.  Antiidea rovnosti má svoje korene v páde prvej nebeskej bytosti
( Iz 14 k. ; Ez 28 k. ). V každej revolúcii riadenej egalitaristami je možné vycítiť duchovné puto
s touto duchovnou mocnosťou . Boriť starý poriadok vecí, vystupovať proti tradícii,
likvidovať a bagatelizovať autority, rozkladať elementárne normy, popierať zodpovednosť,
pošpiniť všetky kresťanské hodnoty.  V tomto stručnom príspevku k diskusii som sa pokúšal
vyzdvihnúť tri idei. Po prvé, je to myšlienka kresťanského elitarizmu , ktorý by nás mal
inšpirovať k pravému heroizmu svätých. Po druhé, je to idea analógie - myšlienka o tom,
že všetko pozemské stvorenie  má svoj  predobraz a vzor v nebeskom -
- Ako v nebi tak i na zemi.
Po páde nastalo rozdelenie - čím viac sa pozemský fenomén približuje k nebeskej idei,
tým je skutočnejší - tým viac participuje na Pravde, Dobre a Kráse ... Idei chápem ako
Božie myšlienky, ktoré sa plne prejavujú v jeho Synovi. Riešenie našej  krízy spočíva
v návrate k nebeským vzorom skrze kontempláciu ( theoria )  a ich následnom vtelovaní
do konkrétnej reality  skrze praxis. To je cesta vedúca k naplneniu modlitby Otčenáš.
Po tretie, som chcel vyzdvihnúť ideu jednoty.

“Nielen za týchto prosím, ale aj za tých, ktorí pre ich slovo uveria vo mňa,  
aby všetci jedno boli; ako Ty, Otče, si vo mne a ja som v Tebe, aby aj oni
boli v nás, aby svet uveril, že si ma Ty poslal.  A slávu, ktorú si Ty dal mne,
ja som dal im, aby boli jedno, ako my jedno sme.  Ja v nich a Ty vo mne,
aby boli dokonale jedno, aby svet poznal, že si ma Ty poslal a miloval si ich,
ako si mňa miloval.  Otče, chcem, aby aj tí, ktorých si mi dal, boli so mnou,
kde som ja, a videli moju slávu, ktorú si mi dal, pretože si ma miloval ešte
pred založením sveta.  Spravodlivý Otče, svet Ťa nepoznal, ale ja som Ťa poznal,
aj títo poznali, že si ma Ty poslal.  Oznámil som im Tvoje meno, a ešte oznámim,
aby láska, ktorou si ma miloval, bola v nich a aby som ja bol v nich“. Ján 17 , 20 - 26.
 
Príspevok od ichtys

Osvetlenie vieroučných bodov Katolíckej cirkvi | stály odkaz

Komentáre

  1. Radovan z Martina, rád by som si overil...
    či som správne porozumel podstate tvojho príspevku.
    Ak tvoje tézy zjednoduším (možno i zvulgarizujem), tak mám za to, že tvrdíš:
    - elitarizmus je lepší než egalitarizmus
    - jednota je lepšia než sloboda
    - oprávnenosť oboch téz plynie z idey analógie (Ako v nebi tak i na zemi)
    Alebo sa mýlim?
    publikované: 20.08.2006 21:25:16 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  2. hogofogo,
    1. Áno, z dôvodov spomenutých v článku.
    2. V článku, ktorý chcem v budúcnosti pripraviť, poukážem na to, že sloboda nie je to isté čo anarchia a že úplná sloboda sa dá dosiahnuť len v absolútnej poslušnosti Kristovi, a teda aj jeho Cirkvi.
    3. Áno, ale elitarizmus podľa vzoru neba funguje na inej báze ako pozemský.
    publikované: 20.08.2006 22:20:03 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. Branislav, rád by som sa vyjadril k uplatňovaniu...
    elitarizmu a jednoty versus egalitarizmu a slobody v občianskej spoločnosti i v RKC.
    Ako občan rozhodne nestojím o autoritárske elity, ani o jednotu na úkor slobody.
    Áno, egalitarizmus a sloboda vedú k vzbure voči autorite a k nejednotnosti.
    No slobodná nejednotnosť je ďaleko perspektívnejšia než autoritatívne vynútená jednota.
    Asi nie náhodou sa aj v RKC medzi laikami šíri vlna egalitarizmu a odporu voči autorítám.
    Ak RKC týmto hlasom nebude načúvať, ak bude presadzovať elitarizmus a jednotu, asi sa jej hierarchiu a jednotu udržať podarí, no chýbať jej časom bude maličkosť – dostatok veriacich, ochotných zotrvávať v takejto autoritatívnej, hierarchickej a neslobodne jednotnej organizácii.
    publikované: 20.08.2006 23:16:33 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  4. hogofogo,
    nikto nehovori o jednote vynutenej, prave naopak o uvedomeni si svojho postavenia, zodpovednosti a ulohy v Cirkvi. Keby sa tato hierarchia prestala respektovat, kazdy by sa snazil o pretvorenie Cirkvy podla svojej predstavy a keby toto robili vsetci malo by to za nasledok postupny rozklad Cirkvy.
    publikované: 20.08.2006 23:35:21 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  5. Branislav, postupný rozklad Cirkev čaká tak či tak ;(
    Cirkev ako dôsledne hierarchicky budovaná organizácia mala zmysel v dávnej minulosti, keď musela vieru šíriť medzi ľudí s mizivým vzdelaním a s nulovým prístupom k informáciám. Dnes, v dobe rastúcej vzdelanosti a všeobecného prístupu k informáciám, cirkej funkciu šíriteľky viery a strážkyne jej čistoty asi stratí. Predpokladám, že veriaci budú od cirkvi očakávať len akýsi duchovný servis. O rozsahu a spôsoboch jeho využívania, o obsahu osobnej viery a spôsoboch jej praktizovania budú chcieť rozhodovať sami.
    publikované: 20.08.2006 23:47:31 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  6. hogofogo,
    Cirkev ziadny rozklad necaka, je to organizacia, ktora denne prehovara k velkemu poctu ludi. Len na Slovensku denne sluzi sv. omsou cca 5 tisic knazov. Tato sluzba je lepsia a presvedcivejsia ovela viac ako akekolvek masmedia. Komu ludia veria? Veria tomu, co citaju v novinach, alebo snad tomu co je na internete, TV a pod.? Myslim si, ze stat by velmi rad prehovaral k ludom skrze Cirkev, ale prave toto sa nikdy stat nesmie. To Cirkev najma dnes, ked ludia maju zle poradie hodnot vo svojom zivote, ma svatu povinnost sa za tychto ludi modlit a k nim prehovarat. Odkaz mravnych hodnot krestanstva sa bude i nadalej odovzdavat z jedneho pokolenia na druhe pokolenie a takto sa bude este doplnat i sv. tradicia.
    publikované: 21.08.2006 00:05:09 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  7. Branislav, hin se hukáže, nechajme sa prekvapiť :)
    Vďaka za diskusiu a dobrú noc. :)
    publikované: 21.08.2006 00:09:26 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  8. dobru
    aj Tebe :-)
    publikované: 21.08.2006 00:20:48 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  9. Hoci som si stanovil
    pravidlo, že nebudem diskutovať, spravím výnimku, a to preto, že som si s chuti počítal tvoje zamyslenie. Som ateista a ešte k tomu neveriaci, ale myslím že sa s Tebou v otázkach rovnosti a slobody zhodnem.
    Rovnosť predpokladá rovnakosť a tá je nemožná. Pokiaľ vytvoríme rovnaké podmienky pre nerovnakých jedincov (čo je jediná možnosť, ake realizovať ideál rovnosti), tak generujeme voči týmto rovnakým podmienkam hierarchiu jedincov. Skrátka rovnosť je nedosiahnuteľná.
    Napriek humanistickému idealizovaniu človeka a spoločnosti, po 300 rokoch od buržoáznej revolúcie sa pri zabezpečení rovnakého práva pre všetkých vytvárajú prirodzené elity a nimi ovládaná väčšina. A tak je z demokracie, či sa to niekomu páči, alebo nie, vždy vláda elít, ktorých jediným problémom je nájsť správne využitie mediálneho mechanizmu.
    Hoci som ateista (a ešte k tomu neveriaci), potešil ma teologický rozbor témy. Samozrejme ho chápem a argumentáciu z pozície viery považujem za oprávnenú. Kedže ja som evolucionista,tak len pre zaujímavosť pridám svoj pohľad: evolučný proces u organizmov usporiadaných do skupín uprednostňuje hierarchizáciu tejto organizácie, pretože svorky, ktoré majú vodcu (ten sa opäť vyberá evolučným mechanizmom pohlavného výberu) majú jednak lepší genóm a lepšiu šancu na prežitie. Ľudská svorka je tak isto prirodzene hierarchizovaná a rovnosť je preto pre ľudí "neprirodzená".
    Na záver ešte k tomu humanizmu. Podľa mojej mienky nastáva súmrak humanizmu. Tento vznikol v Európe ako pokus o oslobodenie sa zo stredovekého spoločenského usporiadania a dosť sa budoval na popieraní stredovekej kresťanskej viery. Kto si však pozorne preskúma idei humanizmu zistí, že sa vôbec od kresťanskej viery neoslobodili, iba vymenili Boha za človeka. To je ovšem principiálne nesystémový krok, ktorého dôsledkom je vnútorná nekonzistentnosť humanizmu. Kresťanská teológia je ďaleko prepracovanejšia a vnútorne konzistentnejšia koncepcia, pretože vychádza z nespochybniteľných axióm (dogiem). Paradoxom potom je, že jediný skutočne oprávnený humanizmus je kresťanský humanizmus, ktorý má prirodzene v centre Boha miesto človeka.
    Predpovedám kresťanskej dogme ešte dlhú budúcnosť, hoci neverím, že sa stane jednotiacou silou.
    publikované: 21.08.2006 08:07:56 | autor: daimonion (e-mail, web, autorizovaný)
  10. daimonion, pekný príklad vzdelaného človeka...
    bezmocne blúdiaceho po cestičkách svojej vzdelanosti. To nie je irónia, ber to, prosím, len ako názor a odpusť mi ho.
    Stanovil si si pravidlo, že nebudeš diskutovať? Škoda. Spravil si výnimku? Super!
    Som obyčajný nevzdelanec, no nemyslím si, že rovnosť predpokladá rovnakosť.
    Áno, ak vytvoríme rovnaké podmienky pre nerovnakých jedincov, vygenerujeme hierarchiu jedincov. Ide ale o to, aby sa táto hierarchia neudržiavala a nereprodukovala na princípoch dedičnosti, ale aby v nej bolo neustále prúdenie, aby platilo „raz hore, raz dole“, aby bola vertikálne priepustná.
    Súhlasím, že elity sa budú vytvárať vždy, no ide o to, aby to boli elity skutočne prirodzené, a nie privilegované elity udržiavajúce sa mocenskými nástrojmi. Ak bude platiť, že príslušnosť k elite bude určená schopnosťami, a nie pôvodom, peniazmi a mocou, potom sa zrealizuje humanistický ideál rovnosti. Od takého stavu sme zatiaľ jó sakra ďaleko...
    Vravíš, že si evolucionista a pri svojich úvahách o človeku i spoločnosti vychádzaš z tejto pozície. Prekvapuje ma len to, že aj keď evolucionista, stále pozeráš len do minulosti, na vlčie svorky a podobné príklady. Nie že by to pre pochopenie aktuálne pôsobiacich mechanizmov nebolo dôležité, no ako evolucionista by si mohol tiež pripustiť, že evolúcia ešte nepovedala svoje posledné slovo a že vari v búdúcnosti prinesie aj riešenia, ktoré v dávnej minulosti nenájdeš. Náznakom jedného takéhoto riešenia môže byť aj humanizmus francúzskej revolúcie a jeho predstava rovnosti.
    Zdá sa ti, že výmena Boha za človeka je nesystémový krok? Mne sa zdá byť naprosto systémový a skvelý prinajmenšom ako krok, umožňujúci získať na veci iný pohľad, než aký ponúkalo a ponúka kresťanstvo.
    Ak porovnávaš vnútornú nekonzistentnosť humanizmu s ďaleko prepracovanejšou a vnútorne konzistentnejšou koncepciou kresťanskej teológie, zabúdaš na to, že kresťanská teológia má náskok minimálne tisíc rokov.
    Súhlasím s tvojou predpoveďou dlhej búdúcnosti kresťanskej dogmy.
    No nemyslím si, že ju bude hlásať vnútorne jednotná, elitárska a hierarchická cirkev.
    publikované: 21.08.2006 08:49:35 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  11. pozn. k hogofogo
    Nestaval by som proti sebe ideu jednoty a slobody .Domnievam sa že slobode sa darí v prostredí jednoty v mnohosti a mnohosti v jednote , viac ako v prostredí násilnej rovnosti - násilnej pretože je neprirodzená - a rovnakosti .Egalitarizmus je koncept reálny asi ako predstavy K. Maya o indiánoch . Netvrdím že koncept elitarizmu je lepší než koncept egalitarizmu . Tvrdím že elitarizmus odráža transcendentnú skutočnosť . Nejedná sa teda o etický súd lepší - horší . Egalitarizmus je pre mňa ontologicky vyprázdnený koncept . Toť vše .
    publikované: 21.08.2006 10:12:59 | autor: Radovan (e-mail, web, neautorizovaný)
  12. Radovan, ďakujem za objasnenie tvojich téz
    a dovoľ ešte pár poznámok k tvojmu komentáru.
    Vravíš, že by si nestaval proti sebe ideu jednoty a slobody, no ja si ho tak dovolím postaviť.
    Jednota v mnohosti a mnohosť v jednote je pekná slovná hračka, no jej reálny obsah je sporný. Nie je dobrým príkladom rozporu medzi jednotou a slobodou napríklad Cirkvou uplatňovaný princíp exkomunikácie? Exkomuníkácia vynikajúco zaisťuje jednotu (choré údy sa proste chirurgicky odstránia), no je nesporné, že potláča slobodu jednotlivca. Na to prišli mnohí veriaci už v časoch reformácie, ba i skôr, keď boli odpadlíci mučení a upaľovaní...
    Obsah konceptu egalitarizmu bagatelizuješ a s takým prístupom sa prakticky nedá polemizovať.
    P.S.
    Otázka pre Bohuslava: prečo bol článok stiahnutý z titulky???
    publikované: 21.08.2006 10:41:13 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  13. clanok
    nebol stiahnuty.
    Exkomunikacia sa vo vacsine zle vnima. Ludia si precitaju diela ako Gricska carodejnica, Kladivo na carodejnice a uz maju "ten spravny uzaver". Historia vsak takato cierno-biela nie je. Exkomunikacia nie je otazkou toho, ze Cirkev sa zbavi "nepohodlnych ludi", ale ma prisne pravidla podla ktorych sa riadi. Napr. exkomunikovany je automaticky knaz, ktory prezradi spovedne tajomstvo. Nikto o tom nemusi vediet, len on, ale je na jeho svedomi, ci sa s tym prizna a exkomunikacia bude moct byt verejna, alebo bude len medzi nim a Bohom. V kazdom pripade vsak ide o exkomunikaciu. Pre stalu konzistenciu Cirkvi je nutne, aby boli stanoveny nejaky moralny kodex, nejake pravidla. Clovek je tvor slobodny a nikto ho nenuti tie pravidla respektovat, nikto ho nenuti byt krestanom-katolikom. Ale akonahle sa nim stane, tak ma nejake prava a povinnosti ako vlastne vsade. Ked chcem byt hokejistom, musim respektovat hierarchiu a pravidla, ktore su tam dane. Nemusim vzdy suhlasit s nazorom rozhodcu, ale je nutne sa mu podriadit. Mozem si mysliet, ze nepotrebujem hrat s prilbou na hlave, ale raz taka poziadavka tam je a ani sebalepsi hokejista ju nezmeni. Takze kto sa moze stat najlepsim hokejistom? Ten, kto prijme pravidla a v ramci nich sa bude snazit hrat co najlepsie. Ak sa mu to nepaci, su tu aj ine sportove discipliny, ale nejake pravidla su vsade, aj ked existuju nejake bojove discipliny, kde sa moze na zdolanie supera pouzit vsetko, ale ja na to asi nie som.
    publikované: 21.08.2006 11:07:32 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  14. Branislav, nie som proti pravidlám...
    Je jasné, že bez pravidiel sa nielen nedá hrať hra, ale ani žiť život.
    Dôležité ale je, ako sa pravidlá uplatňujú a či je reálna možnosť zlé alebo zastaralé pravidlá meniť.
    Prístup „ak sa ti nepáči hokej s jeho súčasnými pravidlami, tak rob iný šport“ je práve jadrom problému.
    Systém, ktorý uplatňuje tento prístup, ktorý netoleruje alebo len málo toleruje vnútornú opozíciu a vytláča ju von, „exkomunikuje“ ju, má silné prvky totalitarizmu a ako taký je odsúdený na veľké vnútorné turbulencie, možno nakoniec i na zánik. Veď príznakom toho, že aj rímsko-katolícka cirkev má s týmto svojím prístupom problémy, je celá reformácia a odštepovanie sa ďalších ľudí a ich odchod z lona Cirkvi.
    Elitarizmus a hierarchické autoritárstvo RKC ju podľa môjho názoru v horizonte niekoľkých desaťročí podlomí, možno aj zničí. Vzdelaní, osobnú slobodu si vážiaci jednotlivci budú čím ďalej tým menej ochotní znášať zväzujúce pravidlá, ktorými by ich chceli spútavať ľudia, ktorí – pri všetkej úcte – nemajú reálnu osobnú skúsenosť s tým, čo chcú riadiť a regulovať (príklad: celibát versus sexualita).
    publikované: 21.08.2006 12:01:00 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  15. hogofogo,
    pravidla, ktorymi sa riadia veriaci v Cirkvi nie su vysledkom rozhodnuti jednotlivcov, ani totalitarneho rezimu, ktory by uplatnoval nejaky patriarcha na jej cele. Vacsina z nich ma zaklad vo sv. Pisme, co je pre nas krestanov nedotknutelne a spravne. Ostatne pravidla vyplyvaju zo sv. tradicii, teda su otestovane mnohymi storociami. Cirkev ma sustavu dogiem, kanonickeho prava, podla ktoreho sa riadi a kazdy jednotlivec, nech sa nachadza kdekolvek v tej hierarchii ju musi respektovat. Toto cini Cirkev nemennou. Pokial ide o obdobie reformacie - nechajme to prosim na iny clanok, ktory pripravim.
    Tam to chcem rozobrat. Ako vsetko ma svoje priciny, tak aj toto. Chcem poukazat iny pohlad na tuto cast dejin, nez aka nam dlhodoba bola predkladana pocas socialistickej ery.
    K tomu by mali pribudnut este clanky o katolickej predstave fungovania socialneho statu a vynatok z Encykliky "O bezboznickom komunizme (Divini Redemptoris)". Uz sa tesim na tuto historicko-socialnu cast blogu.
    publikované: 21.08.2006 12:23:00 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  16. sorry za preklepy,
    ale pisem to narychlo - som v praci :-)
    publikované: 21.08.2006 12:25:03 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  17. Branislav, obávam sa, že práve sv. tradícia...
    a presvedčenie o nemennosti Cirkvi sú jadrom problému. Ale je to problém vás veriacich...
    Čo sa nemennosti Cirkvi týka: neverím, že existuje niečo, čo je absolútne nemenné.
    publikované: 21.08.2006 12:38:03 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  18. hogofogo,
    dost dobre nechapem v com vidis "problem". Chytim sa jednej veci, ktoru si spomenul konkretne. Tou je otazka celibatu. Otazka celibatu pocas celej historie bola logickou hned z niekolkych dovodov. Tym prvym v rannych storociach bolo prenasledovanie krestanov a najma ich duchovnych pastierov. Ked si v celibate, tak Boh Ti da silu, ked mu chces byt verny aj v tych najkritickejsich podmienkach. Vec sa vsak meni akonahle mas rodinu.
    Je to dalsia moznost ako Ta moze niekto vydierat.
    Okrem toho si myslim, ze ked knazi, misionari a mnisi chcu svoje poslanie vykonavat naplno, tak to moze byt len v celibate, lebo inak by bud zanedbavali rodinu, alebo svoje poslanie. Manzelstvo a celibat maju spolocne to, ze sa clovek rozhodne niecomu a niekomu venovat cely zivot. A je to na stalo. Otec v rodine sa tak stara o svoje deti ako knaz o svoje duchovne deti.
    To je ten idealny stav. Nikto ma nenutil, aby som sa ozenil, dokonca ani okolnosti a takisto nikto nenuti nikoho stat sa duchovnym. Clovek musi citit
    v sebe povolanie k jednemu, alebo k druhemu. Ked si jedno z toho vyberie, tak uz plati - Rob co robis.
    publikované: 21.08.2006 12:51:26 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  19. Branislav, súhlasím, že manželstvo či celibát...
    sú vecou slobodného rozhodnutia jednotlivca, no v RKC je celibát nutnou podmienkou pre vykonávanie pastierskej činnosti.
    To má niekoľko praktických dôsledkov, spomeniem aspoň dva:
    1. dôsledok:
    Duchovnými v RKC sa nemôžu stať mnohí ľudia, ktorí by na tú prácu mali vynikajúce predpoklady, a to len preto, že sa rozhodnú pre manželstvo a plodenie detí.
    2. dôsledok:
    Duchovní, ktorí nemajú reálne skúsenosti z partnerského spolužitia muža a ženy, sú cez spoveď poradcami mužov a žien v oblasti, ktorej nemôžu plne rozumieť. Ba duchovní, či dokonca celá cirkev, sa nerealisticky usilujú regulovať ľudskú sexualitu a cez ňu de facto ľudí ovládať (označovanie masturbácie či predmanželských sexuálnych vzťahov za hriech a pod.)
    Osobne si myslím, že rodina môže byť pre kňaza problémom (pre možnosť vydierania) len v podmienkach prenasledovania. V „normálnej“ dobe (a my takú viac-menej žijeme), kedy žiadne vydieranie nehrozí, môže byť pre kňaza rodinný život naopak veľkým požehnaním... a pre jeho deti tiež.
    publikované: 21.08.2006 13:06:01 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
  20. hogofogo,
    ver mi, ze to tak nie je, lebo poznam nazory aj grekokatolikov, kde celibat nie je nutnostou. Keby
    si vedel co obnasa praca knaza vo farnosti, alebo este viac praca duchovnych v reholiach, kde je potreba neustaleho cestovania, venovania casu praci a modlitbe, kde naozaj na nic ine neostava cas, tak by zmysel celibatu bol aj pre Teba zrejmejsi. A okrem toho, prave dnes, v dobe "Vyvolenych" a pod. odpadu je potreba svetu ukazat, ze sexualita nie je ta najpodstatnejsia v nasich zivotoch, vztahoch ... Inak ostatne co si spomenul - predmanzelsky sex a masturbacia - tomu sa vyhybaju vsetci krestania a nielen oni.
    publikované: 21.08.2006 13:14:17 | autor: Branislav (e-mail, web, neautorizovaný)
  21. Branislav, vďaka za výmenu názorov, prajem ti pekný deň :)
    publikované: 21.08.2006 13:22:41 | autor: hogofogo (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014